Kalau saya pengsan, siapa nak uruskan insurans saya?

Saya dah ada medical card. Saya faham yang saya perlu membayar deposit hospital sekiranya saya perlu dimasukkan ke wad.

Ada pulak medical card yg ada co-takaful dan seumpamanya yang memerlukan saya membayar sejumlah duit sebelum saya boleh discharge daripada hospital.

Soalan saya, katakanlah saya terlibat dalam kemalangan dan saya pengsan! Saya berseorangan dan orang awam membantu menelefon ambulans dan menggegaskan saya ke hospital..

..siapa nak bayarkan deposit hospital saya?

Baik, pertama sekali anda akan digegaskan ke hospital yang terdekat. Jika tiada hospital kerajaan yang terdekat, anda akan digegaskan ke hospital swasta yang terdekat.

Dalam keadaan kritikal, anda akan diberikan rawatan secepat mungkin. Segala dokumen anda dan perihal pembayaran diambil kira kemudian.

Dalam masa sama, pihak hospital akan cuba yang terbaik untuk menghubungi waris yang dapat membantu pihak hospital mendapatkan maklumat pesakit dan juga menguruskan pembayaran, deposit dan sebagainya.

NOTA PENTING! Simpan maklumat waris yang patut dihubungi dalam keadaan kecemasan bersama anda setiap masa.

Tuliskan nama, hubungan, dan nombor telefon di atas kertas yang boleh diselitkan dalam

  • Dompet
  • Casing telefon
  • Kereta
  • Dan di mana-mana yang anda rasakan patut.

Pastikan anda memasukkan juga maklumat agen insurans atau takaful anda untuk memudahkan lagi pihak hospital atau keluarga untuk menghubungi agen untuk urusan tuntutan (claims).

Jadi, anda tidak perlu risau tentang deposit sekiranya anda berada dalam keadaan tidak sedar.

Yang paling penting adalah anda perlu memastikan maklumat waris yang perlu dihubungi dalam keadaan kecemasan sentiasa bersama anda dalam apa jua keadaan sekalipun.

Anda sudah baca artikel ini, tetapi belum lagi mempunyai apa-apa medical card lagi?

Sila hubungi agen insurans atau takaful yang anda percayai untuk penerangan lanjut.

Jangan tunggu! Anda tidak tahu bila anda akan memerlukannya.

Anda juga boleh menghungi saya di sini untuk menetapkan temujanji atau hubungi saya terus melalui nombor telefon saya di +6012-613-6814.

Leave a Reply

